Közösen védjük a természetet 2024 - Határtalanul gólya módra - Szlovák-magyar természetismereti vetélkedő beszámolója 2024.06.03. 13:00

A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság Nógrádi Tájegysége és a Štátna Ochrany Prírody SR (Szlovák Köztársaság állami természetvédelme) a több évre visszanyúló hagyományoknak megfelelően 2024. május 28-án, Salgótarjánban, a Baglyas-kő Vár Természetvédelmi Látogatóközpontban újra megrendezte a „Közösen védjük a természetet” című vetélkedőjét.

Az idei évben a vetélkedő a „Határtalanul gólya módra” alcímet kapta, hogy így is felhívjuk a figyelmet a gólyák óvására, illetve arra, hogy bár más neve van az országoknak, ahol élünk, a természet megőrzésében nincsenek köztünk határok, ugyanaz a cél hajt bennünket.

A közös szlovák-magyar természetismereti találkozón ezúttal 12 csapat vett részt. Szlovákiában tanuló diákok a következő oktatási intézményeket képviselték:

1. Základná škola Školská 1 Fiľakovo (Tamara Olšiaková, Lea Buzásiová, Ema Martinková, pedagógus: Aneta Burisová)

2. Základná škola s materskou školou Gemerský Jablonec Alapiskola és óvoda (Imola Tóth, Tamás Pataki, Bendegúz Varga Balázs, pedagógus: Estera Kovácsová)

3. Základná škola s materskou školou –Alapiskola és óvoda, Radzovce 418 (Natálie Kosourová, Dorota Krahulcová, Nicolas Vasile Szűcs, pedagógus: Eva Paučová)

4. Základná škola Lajosa Mocsáryho s vyučovacím jazykom maďarským - Mocsáry Lajos Alapiskola, Farská lúka 64/B, Fiľakovo (Rebeka Mocsárová, Ádám Gulyás, Ádám Bálint Farkas, pedagógus: Dávid Szvorák)

5. Základná škola Farská lúka 64/A, Fiľakovo (Vanesa Goldčiterová, Lara Danyiová, Stanislav Žolka, pedagógus: Marián Bozó)

6. Základná škola Štefana Koháriho II. s vyučovacím jazykom maďarským - II. Koháry István Alapiskola, Mládežnícka 7, Fiľakovo (Dávid Molnár, Šóšová Liliana, Czupper László, pedagógus: Judit Bial)

Magyarországról induló iskolák pedig az alábbiak voltak:

1. Dr. Krepuska Géza Általános Iskola (Demeter Tímea, Tomka Villő, Stánitz Emese, pedagógus: Asan Adrienn)

2. Mocsáry Antal Általános Iskola (Dénes Lia Boglárka, Fényszarusy Anna, Nagy Anna Fruzsina, pedagógus: Hives Adrienn)

3. Salgótarjáni Általános Iskola Kodály Zoltán Tagiskola (Éger Szilárd, Bodrogi Máté, Ludvig Levente, pedagógus: Fülöpné Asztalos Mónika)

4. II. János Pál Pápa Katolikus Iskola (Kaszás Viktória, Kun Benedek, Ficsor Áron, pedagógus: Gembickiné Cseszneg Andrea)

5. Salgótarjáni Általános Iskola Beszterce-lakótelepi Tagiskolája (Bakos Krisztián, Berta Benjámin Noel, Járomi Richárd, pedagógus: Fekete Gyula)

6. Mátranováki Fekete István Általános Iskola (Gembiczki Dorina, Nádudvari Nándor, Vári Levente, pedagógus: Vanóné Kovács Zsuzsanna)

A vetélkedő napján gyönyörű napsütés volt, így a körtúrás előadásokat nem zavarta meg az elmúlt napokra jellemző zivatar. A Nógrádi Tájegység munkatársai különböző állomásokon mutatták be a közel 3 hektáros parkosított területen a kültéri látogatóközpontot és a vetélkedő alcímét adó madarakhoz kapcsolódó ismereteket.

Természetvédelmi őreink előadásait Csaba Balázs zoológus tolmácsolta szlovákul, hogy a szlovák anyanyelvű diákok is megértsék az ismeretátadást. Fontos szabály volt, hogy csak a vetélkedőn résztvevő gyerekek jegyzetelhettek, a kísérő pedagógusok kissé lemaradva, távolabb követhették az eseményeket.

Első állomáson Németh Bálint a madármenhelyünkön található madarak bemutatása mellett kitért azok főbb jellemzőire, illetve elmagyarázta a gyerekeknek a madarak táplálkozásához kapcsolódó lábformák és csőrtípusok összefüggéseit.

Második állomásunkon Szarvas Imre az Európai Geoparkok hetét kibővítve a magyarországi UNESCO Globális Geoparkok megünneplésével, tájékoztatást nyújtott a Novohrad-Nógrád Geoparkról, ami a Globális Geoparkok Hálózatának tagja. Juhász Tamás a Baglyas-kő tömbjére is jellemző bazalt vulkanitok földtani jellegéről, illetve a Nógrád vármegyében lezajló vulkanikus tevékenységekről tért ki előadásában.

Miután lesétáltunk a mentett gólyák röpdéjéhez, az ott található tavacska mellett Lantos István a gólyák által fogyasztott állatokra jellemző szaporodásukat és fejlődésüket ismertette. A gólyákról, illetve azok természetvédelmi helyzetéről, már Papp Ferenc adott új információkat a diákoknak.

Amint a körsétánk lassan a végére ért, bemutatásra került egy tápláléklánc, ahol a csúcsragadozó maga a fehér gólya. Itt azt is prezentálni tudtuk, hogy mi történik az ökológiai egyensúllyal, ha kivesszük a tápláléklánc egy elemét.

Miután a kis természetbúvárok kellőképpen elfáradtak a sok új és rendszerező anyagtól, kis pihenést, illetve felfrissülést követően elindultak a már előre kihelyezett állomásokra, hogy megmutassák, mit tanultak ezen a napon. A 12 csapatot 6 állomásra kellett beosztani, ezért volt olyan állomás, ahova egyszerre 2 csapatot küldtünk. Itt leginkább teszteket kellett kitölteni, de azokon az állomásokon, ahol interaktív feladatok megoldásával kellett a legtöbb pontot összegyűjteni, oda csak 1 csapat mehetett, illetve minden csapatnak volt pihenőideje is. Egy állomáson 5 percet tölthettek el a feladatok megoldásával, utána egy rövid Vidra Verda dudaszó jelezte a társaságnak, hogy a következő állomásra kell szaladniuk. A vetélkedő megkezdése előtt minden induló kapott egy menetlevelet, amit követve pontosan tudta, hogy mikor hova kell mennie, vagy éppen pihenőidejét fogja eltölteni.

Természetesen a 36 fős gyerekseregből volt, aki eltévedt, kihagyott állomást, de az apró bakikat a kollégák jól és türelmesen kezelték, továbbá minden felmerülő problémára kreatív megoldást találtak. Az állomásokon és a feladatok lefordításában segített Csaba Balázs, Jana Garayová, Edita Šimonová, és Želmíra Ružičková. A háttérmunkákban pedig nagy segítségünkre volt Rónai Kálmánné igazgató asszony, Várhelyi-Szomszéd Eszter, Farkas Annamária, Molnár Csilla Eszter, Kiss Ágnes, Kiss Gyula Vilmosné, Harmos Krisztián, Joó Miklós, Pintér Zsolt és Sztankó Jenő, a BNPI munkatársai. Köszönjük szépen!

Minden résztvevőt megérdemelt ajándéktárgyakkal jutalmaztunk. A versenyen a legjobb eredményt elérő magyar csapat a II. János Pál Pápa Katolikus Iskola tanulói voltak, akik egynapos szlovákiai kiránduláson vehetnek majd részt a nyár folyamán. A legtöbb pontot elérő Szlovákiából érkező csapat pedig ismét az Almágyi Alapiskola és Óvoda (Gemerský Jablonec) diákjai, akik a miskolci Szeleta Park Látogatóközpontba szóló belépőjegyekkel térhetnek vissza hozzánk.

Minden Magyarországon és Szlovákiában élő kollégának köszönjük a vetélkedő sikeres lebonyolításához szükséges segítségét, a csapatoknak pedig a becsületes részvételt. Újra egy vidám napot töltöttünk el közösen, határtalanul.


Kapcsolódó

2022/1. - 9. Tree studies

2022/1. - 9. Tree studies

2022.08.23. 15:57
Baumstudie[28.07.2022]Gemeinsam mit einer ungarischen Studentin haben wir in der letzten Zeit begonnen Bäume auf einer Weide zu tracken und nach einem ausführlichen Katalog zu beurteilen. Im Nationalpark sprechen wir immer von „Veteran Trees“, also besonders alten Bäumen. Bisher kann keiner Abschätzen wie viele es sind, es sind nur recht grobe Angaben von ca. 1000 Bäumen. Jedem Baum ist ein A4 Zettel gewidmet, auf dem erst Daten wie die Koordinaten, der lateinische Name und Maße wie z.B. die Höhe und der Umfang angegeben werden müssen. Für die Ermittlung der Höhe des Baumes wird eine Entfernung von 20m abgemessen. Von dort aus wird mit einem analogen Höhenmesser der Winkel zum Beginn des Stamms und der Winkel zum höchsten Teil der Baumkrone bestimmt. Die beiden Zahlen ergeben gemeinsam die Höhe. Danach kommen 36 Felder in denen unter anderem Angaben über Astlöcher, Kronen- oder Starkastabbrüche, Krankheits- oder Pilzbefall, Moos- und Flechtenvorkommen und Nester, die sich im Baum befinden. Zusätzlich kommen dann noch einmal 15 weitere Felder, wo z.B. nach anderen Bäumen in der direkten Umgebung gefragt wird. Die Aussagen, die wir über die Bäume treffen werden immer mit der Hilfe von für solche Studien angefertigte Kataloge getroffen. So sind in manchen Fällen verschiedene Bilder dargestellt und wir müssen entscheiden, welches dem untersuchten Baum am nächsten kommt. Zusammengefasst ist es eine sehr detaillierte Studie, weshalb wir am ersten Tag auch nur insgesamt 8 Bäume geschafft haben. Mit der Zeit wird man jedoch deutlich routinierter und muss nicht mehr alles erst im Katalog nachschlagen, wodurch die Arbeit deutlich schneller vorangeht. Insgesamt haben wir dennoch nur 60 von den ca. 1000 Bäumen tracken und beurteilen können.
Tovább olvasom