Lezárult a Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Verseny 2021.08.11. 10:42

Nyári döntővel zárult a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság által szervezett Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Verseny 2020/2021-es megmérettetése.

A verseny résztvevői iskolai tanulmányaikat kiegészítve kaptak átfogó képet a Mátra természeti értékeiről és azok védelméről. Bár a feladatok a Mátra természeti kincseit helyezték előtérbe, egyéb, az ország más tájaira is kiterjedő természeti ismereteket is elsajátíthattak a diákok. A verseny során szerzett ismeretek kiváló alapot jelenthetnek a diákok szemléletformálásához, hogy később a természet szépségére és védelmére érzékeny, tudatos felnőtt válhasson belőlük.

A döntőt megelőzően a diákok két korosztályban, 5-6. osztályos és 7-8. osztályos korcsoportban adhattak számot tudásukról, három évközi forduló során. Az első három fordulót hat témakör kísérte végig, ezek a következők voltak: madárvilág, hüllők és kétéltűek, rovarvilág, növényvilág, élőhelyek, tájak. Fordulónkét minden témakörön belül újabb és újabb élőlénycsoporttal ismerkedhettek a diákok. A döntő anyaga az első három forduló témaköreit dolgozta fel.



A verseny résztvevőit három fős csapatok alkották, a 28 nevezett csapat közül, az 5-6. osztályos korcsoportban az első hat, a 7-8. osztályos korcsoportban pedig az első öt legjobb csapat jutott a mátrai döntőbe, az első három forduló összesített eredményei alapján.

A verseny döntőjének a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság mátrafüredi látogató-, oktatási és kezelőközpontja, a Harkály Ház adott otthont, ahová az ország különböző területeiről nyertek bejutást a csapatok.

Az esemény megnyitását követően a döntőre minden csapat kiselőadással készült, amelynek témája volt egy a lakóterületük közelében fekvő természetvédelmi terület vagy Natura 2000 terület bemutatása társaik és a zsűri számára, amelyet kollégáink alkottak, Szűcs Erzsébet (elnök) oktatási referens, Kovács Dóra a Harkály Ház ökoturisztikai és környezeti nevelési munkatársa és Golen Gerhárd a Mátrai Tájegység egyik természetvédelmi őre.



Az előadásokat rövid fajismereti feladat követte, amely során az első három fordulóban is szereplő állat- és növényfajok közül kellett felismerni 10 db állat- és 5 db növényfajt vetített képek alapján.

A nemzeti parki termékek alkotta szendvicsebédet követően pedig a döntő terepi része következett a Mátra természetvédelmi őreinek vezetésével, amely a Harkákály Ház természetvédelmi kiállításához tematikusan szorosan kapcsolódó Sástói Cincér Tanösvényen került lebonyolításra. Az öt terepi állomásból álló feladatok során játékos, ismeretterjesztő gyakorlatok útján mérhették össze tudásukat egymással a csaptok.

Sor került itt bogarászásra, terepi tájékozódásra, élőhelyismeretre, játékos fajismeretre és terepmadarászatra is.





A Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Verseny döntőjébe bekerült csapatok mindegyike csodás teljesítményt nyújtott és lelkiismereteses felkészülésüknek adtak számot.

A feladatokon elért pontszámok összesítése alapján pedig a következő eredmények születtek:


5-6. korosztály

1. helyezett – Szederlesők csapata (Fehér Nimród Örs, Császár Csanád, Hipszki Botond, Felkészítő: Gyárfásné Kovács Marianna) - Hatvani Kossuth Lajos Általános Iskola

2. helyezett – Havasi cincérek csapata (Bogdán Gergő, Boromisza Kornél, Katona Zsombor Jácint, Felkészítő: dr. Szarvas József) - Fáy András Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Parád

3. helyezett – Mátrára fel! csapat (Ecsedi Endre, Jován Anna, Kónya Viktória, Felkészítő: Nánási Erzsébet) - Hallássérültek EGYMI és Kollégium, Debrecen

4. helyezett – Színes korallok csapta (Hives Emma, Miklós Panka Árnika, Szabó Szonja, Felkészítő: Katona Mária) - Mocsáry Antal Általános Iskola Karancsaljai Tagintézménye

5. helyezett – Vadvirág csapat (Nagy Levente Gábor, Novodonszki Réka, Bábosi Nóra, Felkészítő: Gódorné Gergely Éva) - Petőfi Sándor Általános Iskola, Hévízgyörk

6. helyezett – Kiselefántok csapata (Erdei Linda, Horváth Teodóra, Orgovány Gréta, Felkészítő: Albert Anita) - Tornyospálcai Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola


7-8. korosztály

1. helyezett – Szőlősi PSC csapata (Kishalmi Sára, Pálinkó Petra, Kézér Csaba, Felkészítő: Némedi Tamásné) - Tápiószőlős-Újszilvás Református Általános Iskola

2. helyezett – Parádi sasok csapata (Szabó Anna, Inczédy-Kovács Koppány, Kerekes Borbála, Felkészítő: dr. Szarvas József) - Fáy András Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Parád

3. helyezett – Parádi borzaskák csapata (Tóth Réka, Soltész Bianka, Soltész Anna, Felkészítő: dr. Szarvas József) - Fáy András Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Parád

4. helyezett – Cserkészek csapata (Petri Álmos, Csarnai Jázmin, Felkészítő: Molnár Zoltán) - Mocsáry Antal Általános Iskola Karancsaljai Tagintézménye

5. helyezett – Szorgos méhek (Hrebenku Ádám, Ruprecht Hajnalka, Horváth Adrián, Felkészítő: Albert Anita) - Tornyospálcai Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola



A csapatok nem csak új élményekkel és a méltán kiérdemelt okleveleikkel térhettek haza, hanem nyereményük részeként nemzeti parkos ajándéktárgyakat, ismeretterjesztő füzeteket is magukkal vihettek. Az első három-három helyezett csapat pedig belépőjegyeket, zártkörű kirándulást, és szállást programokkal is magukévá tudhattak.

Gratulálunk minden nevezett csapat és felkészítő tanáraik szép teljesítményéhez és külön gratulálunk döntőseinknek! A 2021/22-es tanév során újra megrendezzük a Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Versenyünket, így várunk minden kedves résztvevőt a következő szezon során is. Az időközben középiskolássá vált tanulók sem maradnak megmérettetés nélkül a természetvédelmi ismeretek terén, neki külön versennyel készülünk az ősz folyamán!

Kapcsolódó

2022/1. - 5. Ipolytarnóc: our stay in the wilderness

2022/1. - 5. Ipolytarnóc: our stay in the wilderness

2022.08.23. 15:40
Ipolytarnoc; Unser Aufenthalt im Nirgendwo[26.5.2022- 5.6.2022.; 28.6.2022.-7.7.2022]Während unseres Freiwilligendienstes wohnten wir insgesamt einen Monat in Ipolytarnóc, einmal Anfang Juni und einmal Anfang Juli. Das Visitorcenter gehört nicht direkt zum Bükk Nationalpark wird aber vom Direktorat mitverwaltet. Wir wohnten in einem der Gästehäuser am Waldrand und hatten immer mal wieder pelzigen Besuch durch den dort lebenden Kater. Unsere Arbeit war etwas anders als im Direktorat, wir saßen nicht im Büro sondern waren meist draußen unterwegs. Bevor wir nach Ipolytarnóc fuhren gab uns Balázs Excel Tabellen über verschiedene Wanderpfade rund um Ipolytarnóc. Unsere Aufgabe war die Pfade abzulaufen, die Infotafeln mit einem GPS-Gerät zu markieren und alles mit Fotos festzuhalten. Anschließend trugen wir alle Auffälligkeiten in den Tabellen zusammen. Eine weitere unserer Aufgaben war etwas sehr besonderes, Ipolytarnóc ist für seine Fülle und Qualität an Fossilien bekannt und noch ist längst nicht alles freigelegt. Wir durften die Ausgrabungen weiterführen und uns selbst als Archäologen versuchen. Die Arbeit machte viel Spaß aber natürlich war auch die Umgebung traumhaft schön. Unsere Unterkunft befand sich mitten im Wald, was wir durch kleine Ausflüge und Spaziergänge nutzen Während unseres zweiten Aufenthaltes fand die Reevaluation statt, mehr dazu können sie im Blogeintrag „Hoher Besuch in Ungarn“ lesen.
Tovább olvasom
2023/1 6. Eagle’s eggs inventory

2023/1 6. Eagle’s eggs inventory

2023.07.10. 16:00
Um ehrlich zu sein, haben mich Vögel im Allgemeinen noch nie so wirklich interessiert. Aber ich glaube, das liegt daran, da man sie sehr selten aus nächster Nähe zu Gesicht bekommt. Als ich mir die Vogelrettungsstation auf dem Gelände des Direktorats ansehen durfte, wurde mir klar, dass Vögel doch ganz interessant sind, wenn man sich näher mit ihnen beschäftigt!Als ich dann die Gelegenheit bekam, eine Gruppe von Rangern zu begleiten, welche die Adlernester und deren Eierbestand überprüfte, war ich natürlich sofort dabei. Wer möchte es sich schon entgehen lassen einen in freier Wildbahn lebenden Adler aus nächster Nähe zu sehen? Ich jedenfalls nicht.Genauer gesagt handelt es sich bei dieser Art um den Östlichen Kaiseradler (Aquila heliaca) (Für die Interessierten unter euch: https://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96stlicher_Kaiseradler). Außerdem gibt es noch eine kleine Population an Seeadlern (Haliaeetus albicilla) in diesem Gebiet.An diesem Tag lag unser Fokus allerdings nur auf den Nestern des Kaiseradlers. Die Aufgabe bestand darin, den Bestand an Eiern in allen Nestern zu überprüfen, zu dokumentieren und anschließend abzuwarten, dass das Weibchen wieder zu ihrem Nest zurückkehrt. Es wurden zwei Gruppen gebildet. Gruppe Nr. 1 hatte die Aufgabe die Eier im Nest zu zählen. Dafür mussten wir (zum Glück) nicht etwa auf den Baum klettern, sondern bedienten uns modernster Technik in Form einer Drohne. Die zweite Gruppe beobachtete aus einer Entfernung von ca. 800 m das Nest per Fernglas und dokumentierte minutengenau, wann das Weibchen das Nest verließ und wann es, nachdem die Drohne wieder weg war, zu ihren Eiern zurückgekehrt war. Das konnte mal nur 15 Minuten dauern, mal mehrere Stunden. Zum Glück war ich in der ersten Gruppe. ;)Im Durchschnitt legen Kaiseradler 1-3 Eier. Bei unseren Nestern waren es meistens drei, also ein ziemlich guter Durchschnitt. Die kommende Kaiseradlergeneration ist somit gesichert. Bis wir die zehn Nester alle abgeklappert hatten, dauerte es eine Weile. Wir fuhren über endlose Felder und durch Niemandsland, wo sich unsere Wege immer wieder mit denen von Fasanen, Feldhasen und Rehen (ich habe noch nie an einem Tag so viele Rehe gesehen) kreuzten. Alles in allem ein sehr interessanter, tierreicher Tag, beendet natürlich mit einem obligatorischem Kaffee.
Tovább olvasom