„Vigyázzunk a méhecskékre, ki ne haljanak, mint a dínók!” 2022.06.07. 12:59

Lezárult a Beporzók napja alkalmából kiírt „Beporzó rovaraink” alkotói pályázat. Több mint hatszáz pályamű érkezett a Harkály Ház tavaszi felhívására.

A pályázat során két kategóriában küldhették be alkotásaikat az általános iskolás gyerekek. Első kategóriánkban a hazai beporzó rovarfajok tevékenységeinek bemutatása, megritkulásuk okainak, védelmük lehetőségeinek ábrázolása volt a feladat, szabadon választott rajzeszközökkel. Ebben a kategóriában – ami számunkra is órási meglepetés volt – a kiírt határidőnkre összesen 653 darab alkotás érkezett be hozzánk! Akadtak pályázóink az ország szinte minden pontjáról, például Győrből, Bajáról, Szegedről, Budapestről, Debrecenből, de még határon túlról: Szerbia, Szlovákia és Románia erdélyi területeiről is!

Második kategóriánk ettől kissé eltért. Méhecskehotel készítés volt a feladat, választható technikával, de mindenképpen úgy, hogy az elkészült pályamű funkcióját is be tudja tölteni, tehát az időjárási elemeknek kitéve is lakhelyéül szolgálhasson a különböző beporzó rovaraink, poszméheink számára. Ebben a kategóriában összesen 23 alkotást neveztek.

A beérkezési határidő lejártával várt ránk az igazi feladat, hiszen ki kellett választanunk a legszebb alkotásokat, pályaműveket. A sok-sok válogatással töltött idő után ezen pályaművek készítői végül május 27-én tartott családias díjátadó ünnepségünk során vehették át nyereményeiket. A díjátadó napján, érkezésük után szakvezetéssel tekinthették meg a gyerekek és kísérőik a Harkály Ház kiállítását, majd, hogy a pályázat témájával kapcsolatosan is tapasztalatot szerezhessenek, Molnár Márton természetvédelmi őr kollégánk segítségével lepkevadászatra indultunk a közeli kis réteken. Szerencsénkre számos fajt láthattunk, amikből néhányat háló segítségével megfogva közelebbről is megcsodálhattunk, beszélgettünk kicsit az életmódjukról, a beporzáshoz kötődő szerepükről. Ezután rövid ebéd és pihenő következett, mely végeztével lehullt a lepel az egyes kategóriák nyerteseiről, helyezéseiről.

A rajz kategóriában az alsó tagozatos diákok között harmadik helyezést ért el Csongrádi Tamara, második lett Füssi-Nagy Boglár, fődíjunkat pedig Lipták Anna nyerte!

A felső tagozatos diákok között a harmadik helyezett Schmidt Norina lett, második helyezést Csege Lujza érte el, a fődíj pedig Zsóri Lucát illette.

A méhecskehotel kategóriájában harmadik helyezést ért el Kiss Milán, második lett Horváth Konrád, az első díjunkat pedig Hegedűs Dávid vihette haza!

Két beérkezett pályaművet pedig különdíjban is részesítettük, Kiss Dorka, Nyári Csenge és Bodnár Lara, valamint Balogh Tünde kapták meg ezt a különdíjat. Utóbbit külön kiemelvén, rajzának szívet melengető üzenete az első percben emlékezetünkbe vésődött, és a rengeteg beérkezett mű ellenére sem feledkeztünk meg róla, hiszen remekül összefoglalta pályázatunk célját, a gyerekek figyelmének felhívását az egyre ritkuló beporzóinkra. A rajz hátuljára különdíjasunk a következőket írta: „Vigyázzunk a méhecskékre, ki ne haljanak, mint a dínók!” Reméljük többi pályázónk is hasonlóan vélekedik pályaművük benyújtása után, és sikerült megragadni a figyelmüket a téma fontossága kapcsán!

A díjazott rajzok kiállítása mellett azonban lehetőségünk nyílt, hogy a beérkezett pályaművekből oktatótermünkbe időszakos kiállítást valósítsunk meg, melyen a fent említett pályaműveken felül még 54 darab alkotást helyeztünk ki. A kiállított művek készítői a következő diákok voltak:

  • Zselenák Gábor
  • Balogh Borbála Liliána
  • Csenki Nóra
  • Csenki Noémi
  • Horváth Csenge Anna
  • Bagonyi Boglárka
  • Teplán Rebeka
  • Dobos Imola
  • Vulcan Vivienn Bella
  • Vaszkó Lívia
  • Rácz Gréta
  • Kálló Aida
  • Nagy Izabella
  • Csicsek Nóra
  • Vadászi Lili
  • Magyar Violetta
  • Kerek Emma Róza
  • Lukács Léna
  • Balázsi Blanka
  • Katyi Laura
  • Bója-Kovács Kincső
  • Miski Panni
  • Révész Sára
  • Kosztolányi Anna
  • Kovács-Wolfárt Ákos
  • Lajtos Léna
  • Kenyeres Nóra
  • Hegedűs Csenge
  • Tokai Petra Hanna
  • Fekete Laura
  • Lizák Eszter
  • Horváth Vanessza
  • Huszka Brigitta
  • Vitál Gréta
  • Varga Szófia
  • Papp Janka
  • Nagy Natália
  • Szarka Zoé
  • Gáspár Júlia
  • Palkó Noémi
  • Majtényi Gréta
  • Zsidákovits Zita
  • Petrovics Csenge Dorina
  • Gulyás Dorka
  • Pohl Réka Napsugár
  • Gönczi Laura
  • Vladár Zsófia
  • Háda Mira
  • Csákányi Réka
  • Hevesi Viktória
  • Nótár Julianna
  • Török Kamilla
  • Luo-Zi Xiao
  • Németh Izabella

Ezeknek a diákoknak szeretnénk felajánlani, hogy 1 fő kísérőjükkel együtt regisztrációs jegy megváltása mellett (100 Ft/fő) tekintsék meg kiállított művüket mátrafüredi látogatóközpontunk, a Harkály Ház természetvédelmi kiállításának megtekintésével egybekötve! Szeretettel várjuk őket nyitvatartási időnkben bármikor!

Ezúton szeretnénk megköszönni minden pályázónknak a beérkezett alkotását, a pedagógusoknak és a szülőknek pedig az elkészítésben, beküldésben való támogatást, segítséget!

Reméljük hamarosan lehetőségünk lesz újabb pályázat lebonyolítására is, addig pedig kellemes nyarat, jó pihenést kívánunk minden kedves diáknak!

Kapcsolódó

2 Unterwegs mit Ranger / ​Our experiences  with the rangers

2 Unterwegs mit Ranger / ​Our experiences with the rangers

2023.04.19. 14:04
RonjaInsgesamt gibt es im Bükki Nationalpark 34 Ranger/Innen, die Aufgaben von Ranger/Innen sind sehr vielfältig. Die ursprüngliche Bedeutung ist die Betreuung eines Schutzgebietes, zu ihren Aufgaben gehören zum Beispiel Instandhaltungsarbeiten, sie kümmern sich um invasive, so wie schützenswerte Tier und Pflanzenarten, sie führen Exkursionen im Nationalpark und arbeiten an Forschenden Tätigkeiten. Häufig haben Ranger:Innen ein Gebiet in welchem sie Spezialisiert sind, so dass sich einige Ranger besonders gut mit Vögeln auskennen und andere mit Insekten oder Pflanzen. Als ersten Ranger durften wir Atila bei seiner Arbeit in Szilvásvárad begleiten, wir haben von ihm viel über die Relevanz von Biodiversität gelernt und warum Monokulturen so gefährlich für einen Wald sein können. Die Artenvielfalt von Pflanzen in einem Gebiet bietet vielen Tieren einen Lebensraum, deshalb ist eine kontrollierte Abholzung der Wälder kombiniert mit einer kontrollierten Aufforstung relevant für die Aufrechterhaltung von Artenvielfalt. So fällt es beispielsweise in Atilas Aufgabenbereich die Holzfällung zu kontrollieren. Wenn an den falschen Stellen oder zu viele Bäume gefällt werden, kann dies die Biodiversität in einem Gebiet gefährden. Deshalb gibt es genaue Pläne, welche Bäume gefällt werden dürfen. Bei der Aufstellung dieser Pläne gilt es die Interessen der Forstindustrie und die des Naturschutzes in Einklang miteinander zu bringen. Auch Totholz ist ein wichtiger Bestandteil des Nährstoffkreislaufs im Wald, da dieses durch Insekten und Pilze abgebaut wird und so wieder Nährstoff für neue Pflanzen darstellt. Deshalb ist es wichtig, dass Totholz nicht direkt aus dem Wald gebracht wird, sondern für einige Jahre im Naturkreislauf zu lassen. Weiterhin haben wir Fußspuren von Wölfen und Hirschen gesehen und durften etwas über die Verhaltensweisen dieser Tiere erfahren. Am 14. Oktober waren wir Wasservögel zählen, die Aufnahme des Bestandes ist wichtig um den Schutz von bedrohten Arten gewährleisten zu können, so kann erfasst werden wie sich die Rastbestände entwickeln. Ist eine Vogelart vor dem Aussterben bedroht, dann kann diese beispielsweise unter Artenschutz gestellt werden, so wird der Fortbestand gewährleistet. Außerdem haben wir die Bedrohung durch invasive Tierarten verstehen gelernt, so kann ein ehemaliges exotisches Haustier, welches achtlos in der Natur ausgesetzt wird dort eine Bedrohung für die heimischen Tiere sein. Außerdem haben wir Bieber Dämme gesehen und verstehen gelernt, welchen Einfluss sie aus auf das Pflanzenwachstum um den Damm herum haben können. In Verpelét haben wir an einer invasiven Pflanzen Kontrolle teilgenommen, hier haben wir Büsche rausgerissen, welche invasiv waren, da diese eine Bedrohung für die Artenvielfalt in Verpelét darstellen. Durch das Herausreißen der invasiven Büsche soll der Platz für die heimische Artenvielfalt erneut hergestellt werden. Die Wiesen bieten vielen Blumen einen Platz zum Blühen doch die Büsche stellen eine Konkurrenz in Bezug auf die zur Verfügung stehenden Mineralien da, weshalb es notwendig ist sie zu entfernen.
Tovább olvasom