Lezárult a III. Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Verseny 2023.03.31. 08:32

Mátrafüredi döntővel zárult március 28-án a Harkály Ház szervezésében harmadik alkalommal megrendezett Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Verseny.

A verseny döntőjébe két korosztályból (5-6. osztály, 7-8. osztály) az az 5-5 háromfős csapat juthatott be, akik az elmúlt hónapok három fordulója során a legjobbaknak bizonyultak.

Az első három forduló alatt az online kiküldött feladatlapok kitöltésével és visszaküldésével szerezhettek értékes pontokat a versenyzők, melyek hat témakör köré épültek. Ezek nem mások voltak, mint a madárvilág, az emlősök, a rovarvilág, a növények, a gombák, és az élőhelyek. A feladatok elkészítése során törekedtünk arra, hogy kissé komplexebb tudással, természetvédelmi problémákra, összefüggésekre is rámutató szemlélettel gazdagodjanak a csapatok a feladatlapok kitöltésével.

Nem volt egyszerű az út a döntőbe jutásig, hiszen már a jelentkezési időszak során sikerült újabb rekordokat döntenünk, ami a jelentkezők számát illeti. Összesen 74 csapat, több, mint 220 diákja nyújtotta be részvételi szándékát és kezdte meg a versengést a végső győzelemért az idei tanévben. Ezekből a csapatokból került ki végül az a tíz, akik a fordulók során a legmagasabb pontszámokat elérve meghívást kaptak a Mátrafüreden tartott terepi döntőnkre.

A nap, mondhatni hagyományosan, kiselőadásokkal kezdődött. Az 5-6. osztályos korosztálynak egy, az iskolájukhoz vagy lakóhelyükhöz közeli védett, vagy Natura2000 területet kellett bemutatniuk, míg a 7-8. osztályosoknak egy olyan választott területet, amely még nem védett, de véleményük szerint védelemre érdemes lehet.

A délután folyamán a feladatlapokban megismert tematikákon alapuló terepi állomásokon bizonyíthatták tudásukat és rátermettségüket a gyerekek. Ez alkalommal körtúra során járták be a Cincér tanösvény egy részét, ahonnan visszakanyarodva Mátrafüred központjába értek, majd visszatértek a Harkály Házba. Az állomások során feladatuk volt többek között:

  • a Mátrában is előforduló állatok nyomainak felkutatása és ez alapján a fajok meghatározása;
  • egy biotópfán előforduló mikroélőhelyek megnevezése, és megmutatása egy igazi fán;
  • különböző ízeltlábúak megtalálása és meghatározása;
  • gombaismereti kvíz és az adott gombafajok szétválogatása aszerint, hogy ehetőek, vagy mérgezőek;
  • illetve téli madáretetéssel kapcsolatos és a különböző vonuló és maradó madárfajokhoz kapcsolódó ismeretükről is számot adtak.

Az elméleti megmérettetés mellett igazi kalandtúrává is vált a terepi feladatok teljesítése, ugyanis bár szikrázó napsütésben indultunk el, utunk során nem várt hóviharba keveredtünk, mely bár kissé megnehezítette a versenyzők dolgát, de kedvüket nem szegte.

A Harkály Házba történő visszaérkezést követően gyors pontösszesítés után aztán elérkezett az idő, hogy tudassuk az eredményeket a tűkön ülő csapatokkal. Az idei évben az alábbi sorrend alakult ki a döntőbe jutott csapatok között:

5-6. osztályos korosztály:

I. helyezett - a Napraforgók csapata: Melykó Emma, Pethes Mirella, Pethes Patrícia

Felkészítőjük: Gyárfásné Kovács Marianna - Hatvani Kossuth Lajos Általános Iskola

II. helyezett – a Mátrai Ezüst Pingvinek csapata: Dala Róbert, Kovács Olivér, Varga Zoltàn

Felkészítőjük: Láng Laura, Gyöngyös

III. helyezett – a Természetdoktorok csapata: Sztankó Gergő, Varga Máté

Felkészítőjük: Pásztor Ferencné - Gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium

IV. helyezett – az Ózdi Gatyáskuvikok csapata: Horváth Ádám, Elek Bálint, Bagi Botond

Felkészítőjük: Maruzsi Henrietta - Vasvár Úti Általános Iskola, Ózd

V. helyezett – az Ózdi Természetvédők csapata: Szarvas Dóra, Csépányi Marcell, Ipacs Tímea

Felkészítőjük: Molnár Lilla - Vasvár Úti Általános Iskola, Ózd


7-8. osztályos korosztály:

I. helyezett – a Szederlesők csapata: Hipszki Botond, Császár Csanád, Fehér Nimród Örs

Felkészítőjük: Gyárfásné Kovács Marianna - Hatvani Kossuth Lajos Általános Iskola

II. helyezett – az Éti Csigák csapata: Sikur Ádám, Mérő Gergő, Tóth Szonja

Felkészítőjük: Maruzsi Henrietta - Vasvár Úti Általános Iskola, Ózd

III. helyezett – a Bükki Trió: Bognár Emília, Sallai Titanilla, Vincze Virág

Felkészítőjük: Sütő Noémi - Szilvásváradi Jókai Mór Általános Iskola

IV. helyezett – a Karancs-völgy Lányai: Pál Dalma, Serfőző Bodza, Veréb Míra

Felkészítőjük: Hives Adrienn - Mocsáry Antal Általános Iskola, Karancslapujtő

V. helyezett – A Mátra Védői: Ecsegi Alex, Okos Máté, Végh Balázs

Felkészítőjük: Taizs Emese - Mezőkeresztesi Kossuth Lajos Általános Iskola


A csapatok nemzeti parki tárgyi nyereményekben részesültek, a dobogós csapatok pedig újabb élményekkel gazdagodhatnak majd, hiszen a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság látogatóhelyeire, az Ipolytarnóci Ősmaradványokhoz, valamint a Bükki Csillagdába szóló belépők lapultak csomagjukban, a győztesek pedig 3 napos természetiskolai program során mélyíthetik el tudásukat.

Ezúton is gratulálunk minden döntőbe jutott csapatnak, és köszönjük a lelkes, kitartó munkájukat! Reméljük a verseny során szerzett tudást, tapasztalatot a későbbiekben is hasznosítani tudják és az őket körülvevő természeti értékek védelmét, megőrzését kicsit még inkább saját feladatuknak is érzik majd!

Emellett köszönjük minden jelentkező csapatnak a sok-sok befektetett munkát és energiát, a felkészítő pedagógusoknak pedig a fordulóról fordulóra való felkészítést és segítséget! Reméljük a következő tanévben sokukkal újra találkozhatunk!

Kapcsolódó

4 Austausch mit dem Kiskunság Nationalpark / Exchange with the Kiskunság National Park

4 Austausch mit dem Kiskunság Nationalpark / Exchange with the Kiskunság National Park

2023.04.19. 14:18
Vom 23. bis zum 28. Oktober waren wir in dem Kiskunság Nationalpark, der Nationalpark wurde im Jahr 1975 gegründet und liegt zwischen Donau und Theiß in der Mitte von Ungarn. Die beiden Freiwilligen Paul und Tristan absolvieren hier ihren Freiwilligendienst, wie Marei und ich sind sie auch mit dem Kulturweit Programm in Ungarn. Damit wir die diversen Landschaftsformen in Ungarn etwas besser kennen und verstehen lernen können, haben wir uns, so wie die Freiwilligen vor uns für ein gemeinsames Austausch Projekt entschieden. Während sich das bewaldete Bükk Gebirge durch verschiedene Karstformationen und Kalksteinberge auszeichnet, sind im Kiskunság Nationalpark verschiedene Steppen, Salzwiesen und Weiden vorzufinden. Beide Nationalparks sind also sehr unterschiedlich und in ihrer Biodiversität einzigartig, weshalb der Austausch eine spannende Lernmöglichkeit darstellt. An dem meisten Tagen waren wir mit Csaber einem der Ranger des Kiskunság Nationalparks unterwegs, dieser hat uns viel über die Artenvielfalt in Nationalpark erklärt. Die Puszta steppe bieten ein Lebensraum für zahlreiche Pflanzen und Tiere, so hatten wir das Glück an einem Tag great bustards (Großtrappen) zu sehen. Diese gehören mit einem Gewicht von bis zu 16 kg zu den schwersten flugfähigen Vögeln der Welt. In den letzten zweihundert Jahren ging der Mitteleuropäische Bestand fast verloren, weshalb die Vögel heute besonders geschützt werden müssen. Weiterhin haben wir Common Hackberries (Amerikanischer Zürgelbaum) herausgerissen, diese aus Amerika importierte Pflanze stellt durch ihre rasante Verbreitung eine starke Gefährdung für die Artenvielfalt da. Die Lebensbedingungen im Nationalpark sind günstig für die Common Hackbeeries, so dass sie sich schnell weiterverbreiten können, weshalb ihr Bestand reguliert werden muss. Breitet sich eine invasive Pflanzenart zu weit aus und gefährdet die heimische Artenvielfalt, so wird eingegriffen. Würden sich die invasiven Pflanzen weiter ausbreiten und dann von einer Krankheit befallen werden, so wären direkt alle Pflanzen betroffen, aus diesem Grund soll die Artenvielfalt geschützt werden. Im Kiskunság Nationalpark durften aber auch viele andere spannende Erfahrungen machen, in der Waldhütte in welcher wir in der Woche unseres Aufenthalt gelebt haben, gab es keine Heizung, weshalb wir Holz gehakt haben um zu heißen, Trinkwasser gab aus Kanistern und zum Duschen haben wir ein Duschfeuer angemacht. Durch diese Erfahrung sind uns viele Privilegien noch einmal deutlich bewusster geworden und wir haben sie noch mehr zu schätzen gelernt. Die Erfahrungen im Kiskungság Nationalpark waren also auf ganz vielen verschiedenen Ebenen sehr bereichernd.
Tovább olvasom