Oktatás a geoparkokban - hogy csinálják mások? 2020.04.25. 11:39

A geológiai értékek bemutatása nagyon fontos része a bemutatóhelyeinken és erdei iskoláinkban zajló oktatási tevékenységnek. Különösen így van ez a Bükk-vidék Geopark és a Novohrad-Nógrád Geopark bemutatóhelyein. Egy kis kitekintés következik, hogyan folyik ez a munka más geoparkokban.

A Novohrad-Nógrád Geopark egyik kapujaként is emlegetett Ipolytarnóci Ősmaradványoknál a 17 millió évvel ezelőtt élt állatokat testközelből is megismerhetik a gyerekek, sőt, meg is simogathatják őket.

Számos jó példa van arra a világban, hogyan igyekeznek rányitni már az egész kicsi gyerekek szemét is a Föld értékeire. Nekem kedvenc példám a OneGeology Kids oldal, ahol az óvodás és alsós gyerekek számára mutatják be élvezetesen, interaktív formában a geológus munkáját, a vulkánokat, fosszíliákat, kőzeteket és ásványokat - útmutatást adva a szülőknek és a pedagógusoknak is a közzétett anyag feldolgozására. Az általános geológiai ismereteken túl azonban a helyi értékek megismerésére, ezek gazdasági, történeti, kulktúrtörténeti aspektusainak bemutatására a helyi oktatásnak kell rávilágítania. Ebben játszanak nagyon fontos szerepet a geoparkok.

A geoparkok a formális és informális oktatásban

A geoparkok kiemelten fontos célja, hogy formális (pl. iskolák, erdei iskolák) és informális (pl. osztálykirándulások, előadások, workshopok, stb.) oktatási formák segítségével minden generáció számára vonzóvá, érthetővé tegye a térség tudományos, történelmi és kulturális értékeit. Tágabb értelemben a geoparkok az informális oktatás központjai, amelyek az ide látogató turisták számára olyan informatív és élvezetes élményeket nyújtanak, amelyek növelik a táj és a kultúra megbecsülését, felhívják a figyelmet a környezeti károk minimalizálásának és a természeti és geológiai örökség megőrzésének fontosságára. A geoparkok szabadtéri laboratóriumokként is szolgálnak formális, hagyományos oktatás és kutatás területén, amelyekben a fő célcsoport az iskolások és az egyetemi hallgatók. Ezek az oktatási tevékenységek azáltal, hogy felhívják a figyelmet az egyéni felelősségre a Föld jövője érdekében, közvetetten hozzájárulhatnak a térség társadalmi és gazdasági fejlesztéséhez.

Az ismeretek informális továbbadása minden korosztály számára minden geopark számára közös tevékenység. Ennek része pl. a Bükk-vidék Geoparkban a lillafüredi barlangok virtuális bemutatása, vagy éppen a barlangi túrák biztosítása annak a több mint 25.000 gyereknek, akik az elmúlt évben megfordultak a barlangokban. De lássuk, más geoparkok hogyan viszik közelebb az élettelen természetet a fiatalabb generációkhoz!

Geopark iskolák

A helyi lakosság tájékozottságának, kulturális tőkéjének növelésére jó példa a német Grenzwelten Nemzeti Geopark által kialakított Geopark iskola hálózat, amelynek keretében a geopark menedzsment felkeresi az iskolákat, segédanyagokat és módszertani eszközöket biztosít a számukra a geotópok megértéséhez és feldolgozásához. A geopark menedzsment feladatokat integrálják a mindennapi iskolai életbe is az iskolai program részeként, így a pedagógusok és a gyerekek is aktívan részt vesznek a mindennapi geológiai munkában is. A geopark iskolák kiválasztása egy próbaidőszak után egy szakértő zsűri által történik és az iskolák Geopark iskola címet kapnak. Ezzel a helyi lakosság lehető legszélesebb skáláját vonja be a geopark működésébe, segítve a fent említett imázsépítő folyamatot. (Zecha, Stefanie; Regelous, Anette: Promoting Geodiversity Education by Using EarthCaching in National Geoparks. - In: Geoheritage. December 2018, Volume 10, Issue 4, pp 637–643)

Hasonló program a világ sok geoparkjában működik.

Geosuli védjegy átadó a Westerwald-Lahn-Taunus nemzeti geoparkban, Németországban

Tanártovábbképzés

A geológiai adottságok nemcsak a természetismereti oktatásban fontosak, hanem a történelem, irodalom, művészettörténet oktatásában is. Ehhez szükséges, hogy a tanárok is képben legyenek a helyi értékekkel és azzal, hogyan tudják beépíteni a tananyagot a mindennapi oktatási folyamatokba.

A geoparki tanártovábbképzés sok európai geoparkban is elérhető, szinte kötelező szolgáltatás. A Marble Arch Caves Global Geopark munkatársai pl. az iskolákban látogatásokat tartanak és speciális programokat szerveznek az év különböző szakaszaiban. A Marble Arch Caves Global Geopark évente kétszer interaktív földtudományi műhelyeket szervez, amelyek olyan tevékenységeket foglalnak magukban, mint például a barlangok kialakulásának megtanulása, a saját vulkán és a földrengés szimulációja. A folyamatos szakmai továbbképzés tanfolyamokat rendszeresen kínálják a tanárok számára.

A franciaországi Luberon Geoparkban szintén a tanárok és a diákok szintjén egyszerre zajlik a geoparki oktatás szervezése. A térség összes oktatási létesítményét bevonják a munkába az óvodáktól a középiskolákig, a részvétel ingyenes az iskoláknak minden iskolai szinten, az óvodától a középiskoláig. A tanárokat arra ösztönzik, hogy saját geoparkos oktatási programokat alakítsanak ki, ehhez a geopark menedzsment 3 félnapos vagy annál hosszabb kurzust tart, illetve biztosítja a felkészüléshez a szükséges dokumentumokat, minden szerdán pedig különböző témákban ingyenes továbbképzéseket tartanak a tanárok számára. A gyerekekhez egyébként időről időre személyesen is kimennek a geopark munkatársak az oktatási létesítményekbe, hogy a gyerekek tudatában legyenek az őket körülvevő környezetnek, valamint a hely minőségének megőrzésével kapcsolatos kérdéseknek.

Terepi bemutatók, múzeumpedagógiai programok


A Lesvos Geopark oktatási csomagja korosztály és tantárgy szerint összeállított oktatási programok, kiállítások, műhelyek és szabadtéri, helyszíni geotópok túráit tartalmazza. A programokon való részvétel után minden diák kap egy speciálisan a korosztályának szóló, az érdkelődési területéhez kapcsolódó kiadványt, amely a későbbi otthoni / iskolai élményfeldolgozást segíti szintén foglalkoztató feladatok formájában. Az űrlap rövid magyarázó szövegeket, fényképeket, térképeket, prezentációkat, megvitatásra váró kérdéseket és helyet kínál a vélemények megfogalmazásához.

A Sváb Alb Geoparkban 9 állomásos túraprogramot állítottak össze az Urach vízezés körüli terület felfedezéséhez. A tanároknak itt is külön útmutatókat, pl. a feldolgozást segítő módszertani tanácsokat is tartalmazó útmutatókat állítottak össze, a diákok számára pedig egy, a helyszíni megértést segítő foglalkoztató füzetet.

A Cseh Paradicsom Geoparkban az iskoláknak igény szerint film, előadás vagy workshop formájában tartalank geológiai bemutatókat a geopark munkatársai. Ezeket korcsoport és az iskola egyéb igéynei szerint állítják össze. A témák a Föld egyedi geológiai folyamatait szemléltetik, és ötletekként szolgálnak a természettudományok, a földrajz, a geológia, az ökológia iskolai oktatásának diverzifikálására. A népszerű témák között szerepel az európai geoparkok tevékenysége, a vulkánok működése, a körülöttünk lévő kövületek, drágakövek bemutatása, a régió története, a népi építészet és még sok más. A környezetvédelmi oktatás területén a Cseh Paradicsom Geopark számos programot készít, amelyben különböző területek szakemberei vesznek részt. Mindemellett egy és két napos terepi bemutatókat és előadásokat is tartalmazó programokat is szerveznek az iskolai osztályok számára.

GeoKoffer középiskolásoknak

A GeoKoffer. Fotó: https://www.badische-zeitung.de/

A német geoparkokban, így a Sváb Alb Geoparkban működik a GeoKoffer program is, amelynek keretében a különböző típusú középiskolák számára dolgoztak ki olyan bemutató programot, amit a pedagógus saját maga be tud építeni az oktatásba. A jól összeállított bőröndben kőzetminták, kiadványok és az elektronikus feldolgozást segítő segédanyagok is vannak, a tanárok számára pendrive-on módszertani útmutatók és a felkészülést és szemléltetést segítő digitális tartalmak is elérhetők.

Kapcsolódó

7 Aufenthalt im Harkály Ház von Mátrafüred / Our stay in the Harkály Ház in Mátrafüred

7 Aufenthalt im Harkály Ház von Mátrafüred / Our stay in the Harkály Ház in Mátrafüred

2023.04.19. 14:28
Im Zeitraum vom 05. bis zum 08. Dezember 2022 hatten wir einen Aufenthalt im „Harkály Ház”, was so viel wie „Spechthaus” bedeutet. Dieses ist ein Besucherzentrum in Mátrafüred. Die Mátra-Region gehört nicht direkt zum Bükk Nationalpark, aber die Naturschutzgebiete in dieser Region werden vom Direktorat des Nationalparks verwaltet. Daher konnten wir die Personen dort für einige Tage bei ihrer Arbeit unterstützen.Am Montagnachmittag hat uns der Ranger Gábor mit zum Harkály Ház genommen, wo wir uns erst einmal mit den Räumlichkeiten vertraut machen sollten. Am nächsten Morgen wollten wir eigentlich draußen arbeiten, aber es hat so in Strömen geregnet, dass sich stattdessen auf die Vorbereitungen für die später am Tag stattfindende Feier anlässlich des Jahresendes und der Heirat einer Mitarbeiterin konzentriert wurde. Dabei konnten wir uns viel mit dem Ranger Marton und der Mitarbeiterin Dora unterhalten, die uns nicht nur über ihre Arbeit, sondern auch über ihren Alltag einiges erzählt haben. Außerdem durften wir einige selbstgemachte ungarische Köstlichkeiten wie „Palacsinta“ – eine Art dünner Pfannkuchen – probieren. Als wir am Mittwochmorgen aus dem Fenster geschaut haben, konnten wir mit Vergnügen feststellen, dass nicht nur der Regen aufgehört hatte, sondern auch die Sonne schien. Dadurch konnten wir die anderen an diesem Tag bei der Arbeit rund um das Haus unterstützen, die vor allem Gartenarbeit vorsah. Unser letzter Tag in der Mátra-Region begann mit Arbeit auf den Grünländern mit vier Ranger:innen. Das bedeutet, dass wir in Mátraszentimre die Bäume, die die Ranger gefällt und kleingesägt hatten, auf Stapel schichten sollten. Gefällt wurden die Pinien, weil diese in Ungarn eine invasive Pflanzenart sind. Als invasive Pflanzenart haben sie hier keine natürlichen Feinde und damit einen Vorteil gegenüber einheimischen Pflanzenarten, denen sie dann auch Platz, Licht und Mineralien wegnehmen. Nach getaner Arbeit ging es dann von Gyöngyös mit dem Bus für uns zurück nach Eger.Im Zeitraum vom 05. bis zum 08. Dezember 2022 hatten wir einen Aufenthalt im „Harkály Ház”, was so viel wie „Spechthaus” bedeutet. Dieses ist ein Besucherzentrum in Mátrafüred. Die Mátra-Region gehört nicht direkt zum Bükk Nationalpark, aber die Naturschutzgebiete in dieser Region werden vom Direktorat des Nationalparks verwaltet. Daher konnten wir die Personen dort für einige Tage bei ihrer Arbeit unterstützen. Am Montagnachmittag hat uns der Ranger Gábor mit zum Harkály Ház genommen, wo wir uns erst einmal mit den Räumlichkeiten vertraut machen sollten.
Tovább olvasom