Eseménydús április a Harkály Házban 2025.05.07. 13:02

Az év 4. hónapjában sem unatkoztunk a Harkály Házban.

A három téli online fordulót követően április 3-án került sor a Mátra kincsei természetismereti és természetvédelmi vetélkedő döntőjére, amelyen a két korcsoport 5-5 legtöbb pontot elért csapata vett részt – az 5-6. osztályos korcsoportban a Kerekerdő (Vasvár Úti Általános Iskola, Ózd), a TermÉSZetesen Csajok (Berze Nagy János Gimnázium, Gyöngyös), a GMB (Gyöngyösi Felsővárosi Általános Iskola), a Bimbócskák (Domoszlói III. András Általános Iskola Kisnánai Szent Imre Tagintézménye) és a MÁV – Mátrai Állatok Világa (Gyöngyösi Arany János Általános Iskola) csapatok, a 7-8. osztályos korcsoportban a Napraforgók (Hatvani Kossuth Lajos Általános Iskola), a Mátrai Arany Pingvinek (II. Rákóczi Ferenc Katolikus Általános Iskola, Gyöngyös), a Vadvirágok (Mátranováki Fekete István Általános Iskola) a BoDoCi (Gyöngyössolymosi Nagy Gyula Katolikus Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola) és a Csiripelő Verebek (II. János Pál Pápa Katolikus Óvoda és Általános Iskola, Bátonyterenye) csapatok.

A délelőtti forduló kvízkérdésekkel, képrejtvényekkel és táplálékláncok készítésével telt, valamint a csapatok bemutattak egy, a lakóhelyük környékén is előforduló védett fajt és élőhelyét, majd átadták a zsűrinek a Mátrai Tájvédelmi Körzet 40 éves évfordulója alkalmából elkészített logókat. A „kicsiknél” a Kerekerdő, a TermÉSZetesen Csajok és a GMB csapat, a „nagyoknál” a Napraforgók, a BoDoCi és a Csiripelő Verebek csapat teljesített az első három helyen, így ők tovább jutottak a délutáni fordulóba.

A terepi fordulóban térkép segítségével 6 állomást kellett megtalálni a Harkály Ház környékén a még versenyben lévő csapatoknak. Az állomásoknál madárhatározás, korhadékkal táplálkozó bogarak, az erdő szintjei, vízi makrogerinctelenek, inváziós élőlényekkel kapcsolatos természetvédelmi probléma és védett fajok szókirakó feladat várta a versenyzőket.

Szoros küzdelemben kialakult a végeredmény: az 5-6. osztályosoknál a berzések, a 7-8. osztályosoknál pedig a solymosi csapat lett az első.

Minden a versenyben résztvevő csapatnak köszönjük a munkát, az elért eredményhez gratulálunk!

Húsvétkor és a tavaszi szünetben minden nap nyitva tartott a Harkály Ház, Húsvét szombaton szakvezetéssel és túrával vártuk a hozzánk látogatókat.

A tavalyi évhez hasonlóan idén is hirdettünk a Föld napja alkalmából általános iskolák felső tagozatos osztályai számára ismeretterjesztő előadásokat. Ebben az évben a siroki, a domoszlói, a markazi és az abasári iskola vette igénybe ezt a lehetőséget. Az előadások során a Mátra természetvédelmi problémáit tágabb kontextusba helyeztük, beszéltünk azokról a globális antropogén hatásokról - mint a túlnépesedés, az éghajlatváltozás, a környezetszennyezés, az energiaválság, az óceánok és édesvizek problémái, a biológiai sokféleség csökkenése, a talajok kimerülése, a hulladékok kezelésének problémái, a kórokozók - amelyek egymást erősítve befolyásolhatják valamennyiünk jövőjét.



Májusban a megszokott pénteki és szombati nyitvatartással várjuk kedves látogatóinkat! Csoportok számára a hét bármelyik napján tudunk szakvezetést biztosítani előre egyeztetett időpontban, az óvodás és iskolás csoportokat pedig természetiskolai modulfoglalkozásainkkal várjuk!

Kapcsolódó

2022/1. - 9. Tree studies

2022/1. - 9. Tree studies

2022.08.23. 15:57
Baumstudie[28.07.2022]Gemeinsam mit einer ungarischen Studentin haben wir in der letzten Zeit begonnen Bäume auf einer Weide zu tracken und nach einem ausführlichen Katalog zu beurteilen. Im Nationalpark sprechen wir immer von „Veteran Trees“, also besonders alten Bäumen. Bisher kann keiner Abschätzen wie viele es sind, es sind nur recht grobe Angaben von ca. 1000 Bäumen. Jedem Baum ist ein A4 Zettel gewidmet, auf dem erst Daten wie die Koordinaten, der lateinische Name und Maße wie z.B. die Höhe und der Umfang angegeben werden müssen. Für die Ermittlung der Höhe des Baumes wird eine Entfernung von 20m abgemessen. Von dort aus wird mit einem analogen Höhenmesser der Winkel zum Beginn des Stamms und der Winkel zum höchsten Teil der Baumkrone bestimmt. Die beiden Zahlen ergeben gemeinsam die Höhe. Danach kommen 36 Felder in denen unter anderem Angaben über Astlöcher, Kronen- oder Starkastabbrüche, Krankheits- oder Pilzbefall, Moos- und Flechtenvorkommen und Nester, die sich im Baum befinden. Zusätzlich kommen dann noch einmal 15 weitere Felder, wo z.B. nach anderen Bäumen in der direkten Umgebung gefragt wird. Die Aussagen, die wir über die Bäume treffen werden immer mit der Hilfe von für solche Studien angefertigte Kataloge getroffen. So sind in manchen Fällen verschiedene Bilder dargestellt und wir müssen entscheiden, welches dem untersuchten Baum am nächsten kommt. Zusammengefasst ist es eine sehr detaillierte Studie, weshalb wir am ersten Tag auch nur insgesamt 8 Bäume geschafft haben. Mit der Zeit wird man jedoch deutlich routinierter und muss nicht mehr alles erst im Katalog nachschlagen, wodurch die Arbeit deutlich schneller vorangeht. Insgesamt haben wir dennoch nur 60 von den ca. 1000 Bäumen tracken und beurteilen können.
Tovább olvasom